torstai 3. marraskuuta 2011

antika! perunasalaattia vaalealla leivällä

ompa ankeen näkönen setti, raejuusto vaan puuttuu


Otsikon antikarppi on kyllä ihan vitsi jos joku karppaaja oli jo repimässä verkkareitaan. Olin tekemässä tätä leipää ja pottusalaattia muutenkin ja bloggaamassa ihan muusta(glögimarmelaatista, kaupoista, juuresta) mutta töissä pakko kuunnellun Radio rockin ja niiden karppi juttujen takia ajattelinkin yhdistää nämä mitä vitsikkäimmin. En ole mikään karppaaja millään tasolla mutta olen ihan sitä mieltä ettei pastaa kannata vetää kilokaupalla eikä joka päivä niiku ei sitä leipääkään. Leivän syönti itselläni olisinkin varmaan aika nollissa ilman tätä harrastetta mutta nykyään ehkä tulee syötyä vähän liikaa. Pastan ja vastaavien syöminen on mulla laskenut tosi paljon parin viime vuoden aikana ja olen laihtunutkin jo aika säälittäväksi riukulaksi mutta koskaan en voisi hyvää pastaa vaihtaa kokojyvään, mielummin olen ilman. En toisaalta näe mitään järkeä siinä karppauksen toisessa päässä että vedetään hirveät määrät voita ja lihaa vaan mielummin paljon rehuja ja vähän kaikkea muuta eikä ähkyyn asti syöntiä. Oma ruokalinjani taitaa olla lähinnä yksinkertaisuus, nopeus ja perusmaut nykyään välillä jo vähän liiallisuuksiikin vedettynä kun ruuat alkaa olemaan kokoelma pannulla käytettyjä kasviksia ilman mausteita. Kermaa tai vastaaviakaan en yleensä käytä ihan samasta syystä kun ne peittää kaiken alleen tai jos laitan niin tosi vähän(yhdestä kermapurkista saan kermaa koko viikon ruokiin). Yksinkertaisuus on myös yksi suurin syy miksen pidä lisäaineista, ne ei yhtään pelota mua että saisin niista jonkun aivokasvaimen tai kupan, en vain pidä siitä kun periaatteessa jokin yksinkertainen asia sisältää vaikka mitä.

glögimarmelaatini meni pilalle ja siihen tuli avaruusmiehiä mutta siitä tuonnempana


pähkinäleipä
220 g hiivaleipäjauhoja
170 g vettä
50 g saksanpähkinöitä
15 g ruisjauhoja
15 g oliiviöljyä tai hasselpähkinäöljyä
5 g suolaa
4 g hiivaa

Vaivaa kaikkia aineita noin 10 minuuttia koneella paitsi pähkinöitä, lisää pähkinät lopussa ja vaivaa vielä noin minuutti hiljaisella nopeudella. Anna taikinan levätä öljytyssä astiassa kolmisen tuntia, littaa taikina pari kertaa levon aikana. Muotoile taikina leiväksi ja anna noista 45 minuuttia.

öörgh!


perunasalaatti
Eihän tähän tarvitse edes ohjetta? Perunaa kylmänä kastikkeessa, oliiviöljyssä tai majoneesissa. Sekaan menee hyvin kaprikset, pekoni, kevätsipuli, pähkinät tai vastaava. Tässä mun salaatista on aika saman verran pottua ja ruusukaalia, pikkasen pekonia ja saksanpähkinöitä, soosina vähän majoneesia, etikkaa ja mausteita.

syksyllä on liian pimeää blogata


Tässäkin leivässä käytin Pirkan hiivaleipäjauhoja jotka on musta vähän kummia, taikinasta tuli tosi tumma ja aika kova näikin isolla nestemäärällä. Valmis leipä on kanssa kuivahko kuoresta, ihan kun ois liikaa grahamia taikinassa. Äsken keksin että koko homma johtuukin ruisjauhosta joka on tosi karkeaa mutta sitte tajusin että olen käyttänyt sitä kyllä muissakin leivissä samallaisia määriä eikä niisät ole tullut kuivia. Pirkan jauho on vielä Myllyn parhaan joka on sitä hiivaleipäjauhoa jota yleensä käytän. Oonkohan tullut vaan hulluksi? tämä jauhoasia vaivaa jo mua.. pitää testata tehä joku peruspatonki.

ja tää jauho on ihan kamalaa!


4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hei sama - nuo hiivaleipäjauhot on ihan kummallisia. Myllyn parhaasta ja jostain muustakin merkistä oon saanut välillä vaaleeta leipää ja välillä kitkerää tummaa, pussista/erästä riippuen. Eli et sä mun mielestä sekoile.

aleksi kirjoitti...

mua kanssa ihmetyttää toi tumma tasainen väri joka noista jauhoista tulee.. tollasta tasasta väriä ei saa taikinaan kun kaakojauheella tai maltailla.

Anonyymi kirjoitti...

Koneella, koneella, joo joo vedä koneella, mutta voitko kertoa millä koneella? Mikä kone toimii leivänteossa? Olen pitkään harkinnut koneen hankkimista, mutta maksavat, enkä halua maksaa turhasta.
Eve - ihan noviisi tässä jutussa

aleksi kirjoitti...

ihan perusyleiskoneella jossa on taikinakoukku, itellä on tollanen joku aika perus kenwood. kalliitahan nuo on mutta jos leipoo enemmän niin aika välttämättömiä