sunnuntai 10. toukokuuta 2009

suklaafondantti

reaktori


En tiedä okein miten tähän jälkkäriin pitäisi suhtautua, kakku joka on paistettu huonosti. Mutta kyllä tästä jotkut tykkää vaikka mulle tulee vähän mieleen että suklaisen Runebergintortun sisällä on vauvanruokaa. No on se vanilja jäätelön kanssa ihan hyvää, liian makeaa vaan mun makuun. Tämmösessä suklaaseen nojaavassa herkussa on kauhea tärkeetä että on hyvä suklaa. Suklaana voi käytää vaikka kahta eri suklaata, tummaa pistävämpää antamaan potkua ja makeampaa antamaan kermaisuutta.

suklaafondant

100 g voita
100 g sokeria
80 g suklaata
40 g pähkinäjauhoja, vaikka manteli
40 g vehnäjauhoja
3 valkuasta
pikku törtsäys hunajaa

Ruskista voi, tämä antaa hyvää makua. Sekoita kuivat aineet ja sulasuklaa, lisää valkuset ja hunaja. Lisää voi kunnolla vatkaten, voi ei välttämättä mene ihan kiltisti sekaan. Jäähdytä jääkaapissa. Täytä voidellut vuuat massalla, anna levätä jääkappissa ja paista 180 asteessa 10-15 min. Näissä voi ne mun inhoamat silikonimuotit olla kerrankin hyväksi niin saa valmiit irtikin.

Seuraavaksi tekisi mieli blogata gluteenin ja leivän sitkon veden sitomisestä, tärkkelyksen liisteröitymisestä ja piirrellä sekavia kaaviokuvia avuksi.

6 kommenttia:

Jael kirjoitti...

Mä kyllä tykkään sellaisista fondanteista ,jossa se pehmeä sisus on sellainen ihanan valuva,nami!

aleksi kirjoitti...

joo oon huomannut että oon selvästi väärässä tän mun mielipiteen kanssa :)

Rossana kirjoitti...

Aijai tää on ihan yksi parhaista jälkkäreistä mitä oon ulkomailla syönyt. Muutama stydi Singapore Sling, Bangkokin skyline ja suklaata!

Elisa kirjoitti...

Pakko sanoa että tää on oikeasti aika mukava blogi. Keep up the good work. :)

P.S. Tiesitkö että ainakin pikkukuvassa näytät vähäsen Morrisseyltä?

aleksi kirjoitti...

heheh kiitos :)

Mint Chocolate kirjoitti...

Joo ei ollu munkaan mieleen tehdä cappuccinomoussea jauheesta! Onneksi muut komponentit tehtiin itse!